2007-10-09

Var det så det skulle vara?

*


Vilddjuren vilar som stenar på marken

löven lyser röda som ett inre tillstånd

himlen så klar som om den vill kyssa munnen

rinna ner i svalget

fylla magen, fylla magen, fylla magen!

dessa dagar så vilddjurens stilla andedräkt

deras svarta böjda ryggar

deras slutna munnar

ingenmurade ögon

dessa dagar då de döljer sin mening mot sina magar

tassar jag förbi dem

blir jag stående och iakttar dem?

vill jag veta pälsens tjocklek, avståndet mellan hud till mage

via köttet och inälvorna?

Ljuden som är stumma

rörelserna som är långsamma

Ibland är de hala och fuktiga, överrösta av vatten

så fria att det inte går att titta på dem

utan att drabbas av ensamhet

1 kommentar:

Anonym sa...

Betty!
Jag vill med yttersta anspråkslöshet föreslå att du skickar ovanstående dikt till en liten kulturtidskrift där undertecknad har visst inflytande över det redaktionella arbetet. Jag tror att detta kan vara början på ett måhända livslångt samarbete.

kära hälsningar
Delia